Inteligenta Emotionala este formata din 4 elemente:
* Intelegerea mai buna a propriilor emotii
* Gestionarea eficienta a propriilor emotii si crestere semnificativa a calitatii vietii
* Intelegerea mai buna a celor din jur si o convietuire cu un grad de confort ridicat
* Crearea de relatii mai bune la toate nivelele cu cei din jur si cresterea productivitatii si a imaginii personale
* Gestionarea eficienta a propriilor emotii si crestere semnificativa a calitatii vietii
* Intelegerea mai buna a celor din jur si o convietuire cu un grad de confort ridicat
* Crearea de relatii mai bune la toate nivelele cu cei din jur si cresterea productivitatii si a imaginii personale
Competenta emotionala este mai importanta decat
abilitatile tehnice sau intelectuale. Dezvoltarea inteligentei emotionale
reprezinta intelegerea si gestionarea emotiilor pentru a crea relatii
armonioase cu cei din jur.
Componente ale
Inteligentei Emotionale
Auto–Constientizarea
* Determinarea punctelor forte si a limitarilor
* Constientizarea emotiilor si a efectelor acestora asupra comportamentului, precum si de impactul acestora asupra celorlalti.
* Analiza comportamentului dinr-o perspectiva introspectiva.
* Constientizarea emotiilor si a efectelor acestora asupra comportamentului, precum si de impactul acestora asupra celorlalti.
* Analiza comportamentului dinr-o perspectiva introspectiva.
Managementul Emotiilor
* Obtinerea abilitatilor de a face fata in mod
eficient stresului si frustrarii.
* Sa fii flexibil si sa doresti sa te adaptezi la schimbare.
* Sa fii flexibil si sa doresti sa te adaptezi la schimbare.
Imaginea proprie si Auto–motivarea
* Dezvoltarea unui simt de autoevaluare si
increderea in abilitatile de a face fata cererilor.
* Motivarea prin factori interni precum nevoia de realizare si nevoia de dezvoltare personala.
* Motivarea prin factori interni precum nevoia de realizare si nevoia de dezvoltare personala.
Abilitati sociale
* Ascultare activa
* Intrare in raport cu ceea ce simt ceilalti
* Prevenirea unei influente negative a factorilor emotionali asupra capacitatii de ascultare
* Asertivitate
* Gestionarea conflictelor
* Intrare in raport cu ceea ce simt ceilalti
* Prevenirea unei influente negative a factorilor emotionali asupra capacitatii de ascultare
* Asertivitate
* Gestionarea conflictelor
Beneficiile Inteligentei
Emotionale
* Performante marite
* Motivatie imbunatatita
* Inovatie sporita
* Incredere
* Leadership si management eficient
* Munca in echipa excelenta
* Motivatie imbunatatita
* Inovatie sporita
* Incredere
* Leadership si management eficient
* Munca in echipa excelenta
Istoric
Termenul „inteligenta emotionala” a fost folosit
pentru prima data intr-un articol din anul 1990 de catre psihologii, Peter
Salovey si John Mayer Cu toate ca acest termen este relativ nou, componentele
conceptului, inteligenta emotionala pot fi datate pana la arhicunoscuta
afirmatie a lui lui Socrate (470 – 399 iHr)„Cunoaste-te pe tine insuti”. In
Biblie, atat in Vechiul cat si in Noul Testament „Nu fa altuia ce tie nu-ti
place” si „Iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti” pot fi vazute ca elemente de
Inteligenta Emotionala.
In 1983 Howard Gardner a introdus conceptul de:
”Inteligente Multiple”. El argumenta ca exista nu doar un singur tip de
inteligenta ca si cea masurata prin teste si dezvoltata in cadrul scolar, ci
multiple tipuri de inteligente. El a inventat sintagma : „ Nu intrebati, cat de
destepti sunteti, ci cum sunteti inteligenti”. Gardner a identificat 7 tipuri
de inteligenta diferite de abilitatile comunicative si matematice uzuale. Printre
aceastea, el a inclus si doua abilitati personale: auto-constientizarea
starilor interioare si interactivitatea sociala eficienta.
Cele 7 tipuri de inteligente ale lui Gardner sunt:
* Inteligenta Matematica–Logica
* Inteligenta Interpersonala
* Inteligenta Spatiala
* Inteligenta Ritmic–Muzicala
* Inteligenta Intrapersonala
* Inteligenta Kinestetica
* Inteligenta Lingvistic–Verbala
* Inteligenta Interpersonala
* Inteligenta Spatiala
* Inteligenta Ritmic–Muzicala
* Inteligenta Intrapersonala
* Inteligenta Kinestetica
* Inteligenta Lingvistic–Verbala
De la inceput poate fi observat ca
inter-personalul si intra-personalul sunt vazute ca doua inteligente separate
si corespund cu definitia de Inteligenta Emotionala.
Este necesar sa se identifice factorii care
impiedica folosirea optima a aptitudinilor care exista si de a invata cum sa se
foloseasca acesti factori eficient.
Inteligenta Emotionala nu are limite; oricine e
pregatit si doreste poate sa-si imbunatateasca nivelul de Inteligenta
Emotionala.
A deveni mai Inteligent Emotional implica
urmatoarele presupozitii:
Fiecare experienta implica o reactie emotionala,
iar pentru a trata mai eficient emotiile, o persoana trebuie:
* Sa remarce emotiile
* Sa simta emotiile
* Sa sesizeze ce anumite transmite emotia
* Sa dezvolte si sa urmareasca un nou fir al actiunii
Practicand cele de mai sus cu regularitate si sarguinta se poate
imbunati nivelul de Inteligenta Emotionala. Pana recent activitatile si procesele
mentale au fost apreciate mai sus de cele emotionale. In realitate ambele au o importanta egala. Inteligenta
Emotionala stabileste importanta emotiilorin viata de zi cu zi* Sa simta emotiile
* Sa sesizeze ce anumite transmite emotia
* Sa dezvolte si sa urmareasca un nou fir al actiunii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu