CONDUCEREA BAZATĂ PE INTELIGENŢA EMOŢIONALĂ
Leaderii adevărați ne
inpresionează pentru că în primul rând fac apel la emoții.
Starea de spirit a liderului are un mare
impact asupra stării de spirit ale celorlalți, ceea ce joacă un rol
semnisificativ în orice organizație.
Deci un bun lider va gasi cele mai
eficiente căi de de a-și administra propriile emoții și implicit ale
celorlalți.
Responsabilitățile principale ale unui
leader sunt să inducă entuziasmul, optimismul, pasienea pentru proiectele
viitoare precum și cultivarea unei atmosfere de cooperare și încredere.
Liderul oricarui grup uman a fost
intotdeauna cel la care ceilalți au cautat siguranța și claritatea atunci cand
s-au confruntat cu amenințari sau au avut de indeplinit sarcini dificile.
Dacă emoțiile oamenilor sunt canalizate către
entuziasm se nasc performanțe. Acest efect se numește rezonanță.
Daca oamenilor li se trezește anxietatea și
ranchiunea, ei își vor pierde randamentul.
Ei se armonizează cu sentimentele
oamenilor și îi canalizează într-o direcție emoțională pozitivă, trezind
optimismul și motivația.
Când liderii nu reușesc să empatizeze cu
emoțiile grupului sau să le interpreteze în mod corect, produc disonanță.
Impactul asupra emoțiilor nu se datorează
numai spuselor, chiar și atunci când liderii nu vorbesc, ei sunt urmăriți
pentru a le fi observate reacțiile.
Determinarea impactului emoțional se poate
face prin critici constructive, laude, sprijin, îndrumare și oferirea oamenilor
libertatea de a-și folosi cele mai bune intuiții pentru a-și duce la bun
sfârșit sarcinile.
Nu întotdeauna liderul oficial este și
liderul emoțional. Atunci când liderul numit nu se bucură de credibilitate,
oamenii caută la altcineva îndrumare emoțională, fiind o persoană pe care o
respectă și în care au încredere. Astfel de oameni mai sunt numiți și magneți
umani.
Ușurința cu care ne molipsim de stările
emoționale ale liderului depinde de expresivitatea feței, a vocii și a gesturilor,
atunci când își exprimă sentimentele.
Cu cât această abilitate a liderului este
mai mare cu atât emoțiile se răspândesc mai în forță.
Cu cât meseria presupune un grad mai mare
de implicare emoțională, cu atât liderul trebuie să fie mai empatic și mai
predispus la ai ajuta pe ceilalți.
Liderii rezonanți influențează climatul
profesional în care lucrează agenții, ceea ce duce la creșterea numărului de
clienți mulțumiți.
Angajații mulțumiți vor depune eforturi în
plus ca sa-și mulțumească clienții, în timp ce proasta dispoziție a celor care
lucrează direct cu clienții determină o scădere a satisfacțiilor clienților și
în timp o creștere a demisiilor.
Liderii disonanți la extreme pot să varieze de la tiranii
abuzivi, care aruncă invective și umilesc oamenii, până la sociopații
manipulatori, care golesc atmosfera din jur
de liniște, speranță și fericire.
Uneori pot da impresia de eficiență pe
termen scurt, însă toxicitatea pe care o lasă în urmă le contrazice aparentul
succes.
Prezența lor lasă în urmă demotivare,
apatie furie și resentiment, efectul fnal va fi epuizarea oamenilor.
Mai există și liderii naivi , care
încearcă să rezoneze într-o tonalitate pozitivă, dar sunt rupți de realitatea
supărătoare ce arată că subalternii lor s-au blocat într-un registru emoțional
negativ.
Liderii preocupați de propria persoană pot
fi adesea pe dinafară, ignoră nemulțumirile oamenilor care le asigură succesul
Cele 4 domenii ale inteligenței
emoționale
Autocunoașterea, Stăpânirea de
sine, Conștiința socială, Gestionarea relațiilor
Acestea contribuie la conducerea
rezonantă cu un set esențial de abilități.
Autocunoașterea = depistarea
propriilor emoții.
Dacă nu ne putem depista propriile emoții
nu vom ști să le stăpânim.Trebuie să știm cum suntem influențați de propriile
sentimente și cum ne afectează acestea performanțele profesionale.
Furia nu trebuie lasată să se acumuleze
până ce izbucnește. Trebuie depistată atunci când începe să crească, aflată
cauza și identificate măsurile constructive.
Autocunoașterea joacă un rol crucial în
empatie, adică în a simți cum privește altcineva situația, dacă cineva își
ignoră în permanență sentimentele, nu va putea să sesizeze nici sentimentele
altora.
Conștiința socială, în special
empatia asigură urmatorul pas către responsabilitatea de bază a liderului,
generarea rezonanței.
Dacă este conștient de sentimentele
celorlalți, liderul poate să spună și să facă ceea ce mai potrivit, fie că
trebuie să aplaneze temerile, să calmeze furia sau să se alăture veseliei
celorlalți.
Empatia înseamnă să îi ascultăm pe
ceilalți și să înțelegem punctele lor de vedere, le permite liderilor să se
racordeze la canalele emoționale dintre oameni care crează rezonanță.
Rezonanța, în termenii funcționării
creierului, se traduce prin sincronizarea centrilor emoționali într-un sens
pozitiv. Una dintre cele mai puternice căi de a realiza o astfel de conexiune
rezonantă de la creier la creier este râsul.
Folosirea abilă a umorului și a carismei
este specifică unui conducator eficient. Atunci când o situație este
tensionată, transmiterea mesajelor pozitive schimbă contextul emoțional al
interacțiunii.
O observație importantă este faptul că
competențele inteligenței emoționale nu sunt talente înnăscute ci abilități
învățate și fiecare dintre ele are o contribuție unică la rezonanța pe care o
generează liderul și astfel la eficiența sa.
AUTOCUNOAȘTEREA
¤ Autocunoașterea emoțională, înțelegerea
propriilor emoții și recunoașterea impactului acestora , folosirea intuiției
pentru luarea deciziilor.
¤ Autoevaluarea corectă, cunoașterea propriilor
atuuri și limite.
¤ Încrederea în sine, aprecierea judicioasă a
valorii și a capacităților proprii.
STĂPÂNIREA DE SINE
¤ Autocontrolul emoțional, ținerea sub control a
emoțiilor și impulsurilor rebele
¤ Transparența, adoptarea unui comportament onest
și integru , a te arăta demn de încredere
¤ Adaptabilitatea, flexibilitatea de adaptare la
situațiile în schimbare sau posibilitatea de a depași obstacolele
¤ Ambiția, dorinșa de înbunătățire a performanțelor
pentru a satisface standardele proprii de excelență.
¤ Inițiativa, disponibilitatea de a acționa și de a
profita de oportunități.
¤ Optimismul, fapta de a vedea partea bună a
lucrurilor.
COMPETENȚE SOCIALE
Aceste abilități se referă la maniera în
care gestionăm relațiile.
CONȘTIINȚA SOCIALĂ
¤ Empatia, perceperea emoțiilor celorlalți,
înțelegerea perspectivei acestora și preocuparea activă manifestată față de
interesele lor.
¤ Conștiința organizațională, interpretarea
tendințelor, a deciziilor executive și a politicilor de la nivel
organizațional.
¤ Solicitudinea, observarea și întâmpinarea
dorințelor subalternilor, clienților sau cumpărătorilor.
GESTIONAREA RELAȚIILOR
¤ Conducerea inspirată, îndrumarea și motivarea
prin intermediul unei viziuni convingătoare.
¤ Influența, folosirea unor tactici de persuasiune
¤ Formarea altora, stimularea abilităților
celorlalți prin feedback și îndrumare
¤ Catalizarea schimbărilor, inițierea
managementului relațional și mobilizarea celorlalți într-o direcție nouă.
¤ Gestionarea conflictelor, soluționarea
dezacordurilor
Spiritul de echipă și colaborarea,
cooperarea și consolidarea echipei.
Autocunoașterea înseamnă, în esență a-ți înțelege
în profunzime propriile emoții, propriile atuuri și limite, dar și propriile
valori și motivații. Oamenii care se cunosc bine sunt realiști, nu sunt nici
exagerat de autocritici, nici de un optimism naiv. Sunt mai degrabă cinstiți cu
ei însiși atunci când se autoevaluează. Sunt cinstiți și cu ceilalți atunci
când se prezintă, până într-acolo încât sunt capabili să râdă de propriile
slăbiciuni.
Liderii care se cunosc bine își înțeleg
valorile, obiectivele și visele. Știu încotro se îndreaptă și de ce.
Cea mai importantă dovadă a autocunoașterii
este predispoziția de a reflecta și de a medita asupra propriilor fapte. Cei ce
se cunosc bine își găsesc timp să reflecteze în tăcere, adesea în singurătate,
ceea ce le permite să cântărească lucrurile, în loc să reacționeze impulsiv. De
fapt, mulți leaderi de excepție își cultivă și în viața profesională obiceiul
riguros de a reflecta asupra propriilor fapte pe care îl cultivă în viața lor
spirituală. Pentru unii acest lucru înseamnă rugaciune sau meditație, pentru
alții este o căutare mai filozofică a sinelui.
Intuiția, aceea abilitate care constă în a aplica
nu numai cunoștințele tehnice, ci și ințelepciunea experienței, atunci cănd ia
decizii profesionale, este un instrument la care leaderul care posedă o bună
autocunoaștere apelează în mod firesc.
Leaderii racordându-se la propriile
sentimente, conform unor studii neurologice, pot să găsească mai ușor sensul
acelor date și astfel pot lua decizii mai bune.
Așadar, stocul memoriei emoționale ne
permite evaluarea eficientă a informațiilor.
Emoțiile fac parte din raționalitatea
noastră, nu sunt opusul ei.
Formularea unei strategii vizionare este
de multe ori intuitivă. Sunt multe decizii pe care leaderul nu le poate
prevedea folosindu-se numai de date.
Leaderii trebuie să își consolideze
companiile mai mult creând un viitor, decât investind în trecut. Viziunea
presupune ceea ce altora li s-ar putea părea un act de credință, capacitatea de
a merge dincolo de date și de a concretiza o intuiție.
Intuiția dă cele mai bune rezultate atunci
când instinctul este folosit pentru a suplimenta datele existente.
Stăpânirea de sine
Nici un leader nu-și poate permite să se
lase dominat de emoții negative, cum sunt frustarea, furia, anxietatea și
panica.
Stăpânirea de sine poate fi asemănată cu
un monolog interior permanent, este acea componentă a inteligenței emoționale
care ne eliberează de sub slavia propriilor sentimente.
Ea face posibile claritatea de spirit și
concentrarea energiei, necesare în activitățile de conducere și ține în frâu emoțiile
perturbatoare. Leaderii care dispun de un asemenea autocontrol sunt
întruchiparea optimismului și entuziasmului, care crează rezonanță într-un
spectru pozitiv.
În mediul actual, în care tehnologia
transformă procesele lucrative într-un ritm amețitor, leaderii care își stăpânesc
emoțiile sunt mai capabili să se acomodeze cu schimbările și să favorizeze
adaptarea organizației.
Stăpânirea de sine favorizează transparența
care nu este numai o virtute a leaderului, ci și un atu al organizației.
Transparența – o sinceritate autentică
față de ceilalți cu privire la sentimentele, convingerile și acțiunile proprii,
face posibilă integritatea sau sentimentul că liderul prezintă încredere.
Integritatea condiționează controlarea
impulsurilor și înseamnă că se trăiește conform propriilor valori.
Leaderul autentic este cel care nu
pretinde a fi altcineva decât este în realitate și a cărui fapte sunt conforme
cu principiile sale.
Controlarea stării de spirit
presupune capacitatea de dominare a sentimentelor violente și de exprimare deplină,
în același timp a unor emoții pozitive.
Empatie = competența fundamentală
a Conștiinței sociale= =să-i ascultăm pe oameni și să înțelegem punctele lor de
vedere
Este esențială pentru responsabilitatea de
bază a liderului, aceea de a crea rezonanță.
Fiind racordat la sentimentele celorlalți,
leaderul poate să spună și să facă ceea ce e mai potrivit, fie că trebuie să
aplaneze temerile, să calmeze furia sau să se alăture celorlalți atunci când
sunt veseli. Armonizarea îi permite de asemenea liderului să înțeleagă care
sunt valorile și prioritățile comune după care se poate ghida grupul.
Într-o economie globală în dezvoltare , empatia
este o abilitate critică atât pentru bunele raporturi cu colegii de lucru, cât
și pentru afacerile cu cei care provin din culturi diferite. Dialogul
transcultural poate să conducă ușor la confuzii și neînțelegeri. Empatia este
antidotul care sensibilizează oamenii la subtilitățile limbajului corpului, sau
care le permite să audă mesajul emoțional din spatele cuvintelor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu